در واقع از آنجایی که برنج به عنوان یکی از مواد غذایی مهم در بین ایرانیان شناخته می شود و در سفره های ایرانی جایگاهی ویژه دارد از این رو توجه به روش های پخت حرفه ای و مناسب آن برای طبخ یک غذای ساده از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و می توان با آن یک غذای برنجی سریع درست کرد. لیست غذاهای ارائه شده با برنج به صورت ساده، زیاد است اما برخی از این غذاها به صورت ساده و با ترکیبات رایج و معمولی قابل تهیه می باشند. تجربه در زمینه پخت برنج سبب می شود که طعم غذا بهتر شده و لذیذتر شود. خانم های کدبانو و آشپزهای ماهر توانایی بالایی در طبخ انواع غذای ساده با برنج دارند که این نوع غذاهای را به عنوان غذای مجلسی نیز ارائه می دهند. اگر برنج به اندازه کافی مصرف شود و در خوردن آن برای هر وعده غذایی افراط نشود خواص مطلوب و ارزش غذایی موجود در آن می تواند نقش مهمی را در سلامت بدن و تامین انرژی بدن به میزان کافی برای هر فردی ایفا کند.
غذای ساده دارای جایگاهی ویژه در سفره های ایرانی و وعده های غذایی ایرانیان می باشد. برنج یکی از بخش های اصلی وعده های غذایی در نقاط مختلف جهان به ویژه  در غذای ایرانی می باشد و بیشتر غذاهای ساده و مجلسی با برنج سرو می شوند. برنج خواص بسیار زیادی دارد و در سلامتی بدن نقش مهمی ایفا می کند. مهم ترین خواص برنج تامین انرژی، کمک به بهبود و تنظیم شدن حرکات روده، ثابت نگه داشتن سطح قند خون و کمک به جوان ماندن پوست و کاهش روند پیری می باشد. برنج حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است و می تواند در درمان بسیاری از بیماری های پوستی نقش مهمی داشته باشد.
برای تهیه و پخت انواع غذای ساده بیشتر از ترکیب گوشت چرخ کرده با برنج، سیب زمینی با برنج بدون گوشت، ترکیب گوجه با برنج و..... استفاده می شود. برای تهیه یک غذای برنجی سریع می توانید انواع پلوهای لذیذ و خوش طعم را در مدت زمان کوتاهی درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.
جهت طبخ بسیاری از انواع غذای ساده با برنج نیازی به استفاده از گوشت چرخ کرده و یا گوشت خورشتی نیست. ته چین هویج یک غذای ساده می باشد که برای تهیه آن به فیله مرغ، هویج، برنج، تخم مرغ، ماست، روغن، کره، زعفران و ادویه جات دلخواه نیاز دارید.


انواع غذای ساده با برنج

یکی از پرطرفدارترین غذای ساده با برنج استنبولی پلو می باشد. این غذای خوش طعم در مدت زمان کوتاهی آماده می شود و ترکیب مواد به کار گرفته شده برای پخت آن سرشار از ویتامین های گوناگون است. مواد اولیه برای تهیه این غذای برنجی سریع شامل: برنج، پیاز، گوجه، سیب زمینی، ادویه جات دلخواه و روغن می باشد. برای تهیه این غذای ساده پیشنهاد می شود از مقدار روغن کمتری استفاده کنید و یا از روغن زیتون که سرشار از ویتامین می باشد استفاده کنید.
برای پخت انواع غذای ساده با برنج بهتر است که برنج را آبکش نکنید و آن را به صورت دمی بپزید زیرا با آبکش کردن برنج ویتامین های موجود در آن تا حدود زیادی از بین می رود. انواع پلوها مانند رشته پلو، عدس پلو، نخود پلو، قارچ پلو و..... در ردیف غذای ساده ایرانی با برنج و غذای سریع برنجی قرار می گیرند و برای درست کردن آنها نیازی به صرف هزینه های زیاد ندارید زیرا ترکیب اصلی آنها برنج و پیاز به همراه مواد غذایی غیر گوشتی می باشد و در صورت نیاز به استفاده از گوشت در برای از پلوها می توانید از ترکیب گوشت چرخ کرده با سویا استفاده کنید.
غذای برنجی سریع دستور پخت راحتی دارند و به طور معمول در یکی از وعده های غذایی روزمره جای می گیرند. سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است و می تواند بسیاری از ویتامین های بدن را تامین کند. سعی کنید برنج را در وعده های غذایی خود جای دهید زیرا برنج سفید نقش مهمی در درمان یبوست و اسهال دارد و موجب افزایش انرژی روزانه شما می گردد. برنج حاوی اسید فولوریک و آلانتوین می باشد از این رو به عنوان ضد آفتاب طبیعی شناخته شده است و مصرف آن به اندازه کافی موجب محافظت پوست در برابر اشعه خورشید می گردد.