وقتی از غذای ایرانی صحبت به میان می آید دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم؟ عطر، طعم ، مزه یا جادوی ترکیب مواد غذایی؟ غذای ایرانی مجموعه ای کامل از همه ی اینهاست و چیزی فراتر از آن. شاید برای کسانی که در ایران و قاره ی آسیا متولد شده اند این سحر و جادو به دلیل تکرار مداوم آن تبدیل به عادت شده باشد اگرچه مطمئنا ما ایرانی ها هم هنوز تعداد بسیاری از غذاهای سنتی ایران را نمی شناسیم و تجربه نکرده ایم؛ ولی برای افرادی خارج از مرز ایران و فرهنگ آسیا، اینگونه ترکیب کردن مواد غذایی و تبدیل آن به غذایی خوشمزه و بی بدیل بسیار شگفت آور است به گونه ای که غذای ایرانی یکی از جاذبه های توریستی کشور ما محسوب می شود. معمولا نوع آشپزی در هر کشوری به شکل خاصی بوده و این قاعده برای آشپزی ایرانی نیز صدق می کند. البته آشپزی در کشور های همسایه ایران مانند افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، عراق و... نیز قرابت و نزدیکی خاصی با آشپزی ایرانی دارد. معمولا برای پخت غذای ایرانی نیاز به انواع مواد غذایی مختلفی بوده، زیرا در انواع غذای ایرانی طعم و مزه یکی از گزینه های مهم و قابل توجه می باشد. معمولا آشپزی ایرانی یکی از محبوب ترین نمونه از آشپزی ها در دنیا می باشد. زیرا معمولا هر کدام از گردشگرانی که به ایران سفر نموده و از غذای ایرانی استفاده نموده، خاطره ای بسیار زیبا و به یاد ماندنی از غذای ایرانی در ذهن او باقی مانده و تا سال ها طعم و مزه غذای ایرانی به یاد گردشگران خارجی می ماند. این موضوع به خاطر سبک خاص و کم نقص آشپزی ایرانی می باشد. بدین ترتیب یکی از جذابیت های ایران برای توریست ها و گردشگران، غذای ایرانی بوده و این موضوع باعث شده تا غذاهای ایرانی در دنیا شناخته شوند. 

مزایای غذای ایرانی

یکی از اصلی ترین مزایای غذای ایرانی، داشتن عطر و طعم خاص و دلپذیر آنها می باشد. عطر و طعمی که غذاهای ایرانی مختلف داشته را شاید در هیچ نوع غذای دیگری در دنیا نتوان پیدا نمود، این موضوع باعث شده تا ایرانی ها نتوانند در مسافرت های خارجی، غذاهای خارجی که با میل و ذائقه آنها سازگار بوده را بیابند، زیرا معمولا غذاهای خارجی عطر و طعمی که غذاهای ایرانی داشته را ندارند. بدین ترتیب اغلب افرادی که مجبورند برای چند روز در کشور های خارجی اقامت داشته باشند از کنسرو غذاهای ایرانی استفاده می نمایند.
یکی دیگر از مزایای غذای ایرانی نسبت به غذاهای کشور های خارجی، شکل ظاهری آنها می باشد. معمولا غذاهای ایرانی از نظر شکل ظاهری در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشته و هر فردی با مشاهده آنها میل و رغبت بیشتری به غذا خوردن پیدا می نماید. این در حالی است که اغلب غذاهای خارجی چنین ویژگی را ندارند. زیرا در تهیه غذاهای ایرانی از مواد اولیه با کیفیت و بهداشتی استفاده می شود در حالی که در اغلب کشور ها از مواد غذایی استفاده می شود که در ایران نه از نظر عقیدتی و نه از نظر بهداشتی قابل قبول نمی باشند.


آشنایی با انواع غذای ایرانی

غذای ایرانی را می توان به راحتی از نظر نوع پخت و یا نوع مصرف تقسیم بندی نمود. معمولا برای پخت هر کدام از غذاهای ایرانی شاخصه هایی وجود دارد که آشپز باید آن شاخصه ها را در نظر داشته باشد تا بتواند غذا را با بهترین کیفیت تهیه نماید. از جمله غذاهای معروف و خوش مزه ایرانی که دارای طرفداران بسیار زیادی می باشند، می توان به انواع کباب، قورمه سبزی و آبگوشت اشاره نمود. معمولا سه غذای نامبرده شده در صدر پر طرفدار ترین غذاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور قرار دارند. این موضوع به خاطر طعم و مزه بسیار مناسب این غذاها می باشد.

همه ی ما از کودکی با عطر و طعم غذاهایی مانند قورمه سبزی، قیمه، فسنجان، آش رشته و ... آشنا و بزرگ شده ایم و با وجود تعداد زیادی از غذاهای فرنگی که وارد فرهنگ وسفره ی خانواده های ایرانی شده است، همچنان این غذاها در دل ما جایگاه ویژه ای دارند.

از مطبخ مادربزرگ تا آشپزخانه ی مدرن

به راستی آیا وسعت و تنوع غذای ایرانی را می شناسیم ؟ اگر از افراد جامعه در این خصوص سوال پرسیده شود شاید تنها چند گزینه ی محدود و متداول نام برده شود اما طیف غذای ایرانی سنتی بسیار گسترده تر از این است.
در این جا چند غذای ایرانی خاص را معرفی می کنیم که شاید کمتر پخته شود اما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و مهمتر از آن بی نهایت خوشمزه است:


کله جوش یا کال جوش

تاریخچه ی این غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را به استان های زیادی از ایران علی الخصوص استان اصفهان نسبت می دهند اما این غذای ایرانی در شهرهای مختلفی از کشور و به روش ها و حتی با مواد گوناگونی پخته می شود.
ماده ی مشترک در تمام دستورهای پخت کله جوش کشک، پیاز و گردوی آسیاب شده است.
اگر این غذا را تا به حال امتحان نکرده اید که البته بسیار بعید است باید گفت که فرصت را از دست ندهید و همین امروز دست به کار شوید. شاید پخت این غذا در نگاه اول سخت به نظر بیاید اما از آنچه تصور می کنید به مراتب ساده تر و سریع تر آماده خواهد شد.
در برخی از استان ها از حبوباتی مانند لپه و لوبیای چشم بلبلی نیز در این غذا استفاده می شود.
همچنین برای کامل تر شدن و خوشمزگی بیشتر آن می توان کوفته قلقلی یا گوشت چرخ کرده نیز به دستور پخت این غذا اضافه کرد.
در شهر زنجان وقتی کله جوش آماده ی سرو شد و آن را در کاسه ریختند مقداری کشمش و نعنای سابیده شده ی خشک درون آن می ریزند و شیرینی کشمش در مقابل شوری کشک طعم متفاوت و دلچسبی را ایجاد می کند.
نعناع خشک نیز به دلیل خواصی که برای معده دارد باعث می شود سنگینی کله جوش موجب ایجاد دل درد و نفخ نشود.
دستورپخت های مختلفی از این غذا را می توانید در اینترنت و شبکه های مجازی و نیز در کتاب های آشپزی ایرانی پیدا کنید و از پختن آن لذت ببرید.


شش انداز

اگر اهل شیراز، زنجان یا گیلان نباشید شاید تا کنون نام این غذای ایرانی نیز به گوش شما نخورده باشد؛ اگر اینچنین است پیشنهاد می شود در اسرع وقت به دنبال تهیه ی مواد لازم برای پخت این غذا باشید و به همراه اعضای خانواده از طعمی سنتی و دوست داشتنی لذت ببرید.
روش تهیه و مواد لازم برای پخت شش انداز، در استان های مختلف متفاوت است؛ در شیراز این غذا با هویج، پیاز، تخم مرغ و آب نارنج طبخ می شود. در زنجان شش انداز را با مقدار زیادی پیاز سرخ شده، خرمای تفت داده شده، کشمش و تخم مرغ می پزند. در استان گیلان از گردو، بادمجان، رب انار و پیاز سرخ کرده استفاده می شود. بسته به ذائقه و مزاج خود می توانید از هر کدام از دستورهای غذایی که بیشتر باب طبع شماست استفاده کنید اما در هر صورت تجربه ی این غذای ایرانی خاص را از دست ندهید.
نکته ی مهم درباره ی این غذا این است که به دلیل مواد اولیه موجود در آن بسیار سریع و ساده آماده می شود و از زمانی که تصمیم به پختن آن بگیرید تا وقت نوش جان کردن آن کنار عزیزانتان کمتر از یک ساعت صرف خواهد شد.