غذاهای رژیمی همیشه ما را یاد غذاهایی آب پز، بدون چربی و در نهایت بدون طعم خوب می اندازند. به همین علت اکثر افراد قید تناسب اندام را می زنند و خود را درگیر خوردن این غذاها نمی کنند؛ اما اکثر افراد خوش ذوق و آشپزان حرفه ای گاهی اوقات به کمک مواد کم کالری غذاهایی تهیه می کنند که هم بسیار خوش طعم هستند و هم به عنوان یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن به کار می روند.
البته غذاهای رژیمی همیشه برای افراد چاق نیستند و گاهی اوقات برخی از بیماری ها انسان را به این امر وامی دارد که برخی از مواد غذایی مانند نمک و روغن را مصرف نکنند یا به مقدار کمی مصرف کنند. از این رو برای این افراد باید تدبیری اندیشید که دچار سو تغذیه نشوند و غذای رژیمی با طعم خوب را تجربه کنند.


بهترین غذاهای رژیمی خوشمزه

اگر خود یا عزیزانتان نیاز به مصرف غذای رژیمی دارند و مجبورید این غذاها را به گونه ای تهیه کنید که از خوردن آن ها لذت ببرید. برای این کار باید بتوانید اکثر مواد را به گونه ای خوب و مناسب با هم ترکیب کنید و میکسی از مواد مکمل هم تدارک ببینید که سبب شوند تا غذایی خوشمزه داشته باشید.
اگر از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنید. بخار پز کردن بسیاری از گیاهان و کلم جات در کنار هم باعث می شود تا سفره ای رنگین و اشتها برانگیز داشته باشید. سعی کنید گیاهان و میوه هایی را انتخاب کنید که با ذائقه ی شما جور هستند. اگر می خواهید مصرف چربی را کم کنید، می توانید به جای مصرف روغن های معمولی، از روغن های سالم مانند روغن زیتون به مقدار کم استفاده کنید تا به کمک آن غذایی طعم دار و خوشمزه داشته باشید.
به جای سرخ کردن گوشت، مرغ و ماهی می توانید آن ها را با ادویه های مختلف طعم دارد کرده و کبابی کنید. در این صورت کالری کمتری به بدنتان می رسد و غذایی خوش طعم خواهید داشت. به جای مصرف گوشت می توانید حبوبات را با مواد مغذی بیشتر جایگزین کنید و از آن ها بهره ببرید.

نکاتی در مورد غذاهای رژیمی

هنگامی از یک سری مواد غذایی فاکتور می گیرید. قطعاً باید جایگزینی برای مواد مغذی موجود در آن ها در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر گوشت مصرف نمی کنید، باید به گونه ای دیگر مواد غذایی خود را تنظیم کنید که میزان آهن و املاح معدنی مورد نیاز بدنتان تأمین شود تا دچار عوارض جانبی برخی از رژیم های غذایی نشوید.
سعی کنید برای تدوین یک رژیم غذایی از متخصص تغذیه کمک بگیرید و خودسرانه اقدام به حذف مواد غذایی مختلف از برنامه ی خود نکنید. یک متخصص تغذیه به گونه ای رژیم غذایی شما را تنظیم می کند که مواد مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید و در عین حال برای کاهش وزن یا درمان بیماری های خود نیز هدفمند عمل کرده باشید.
در اکثر رژیم ها نیازی به حذف کامل یک ماده غذایی مانند برنج یا گوشت ندارید و همین که مقداری آن را نسبت به گذشته کمتر کنید کفایت می کند.

راهکارهایی برای استفاده از غذای رژیمی

همه کالری ها برابر نیستند. غذاهای مختلف از راه های مختلف بر متابولیسم بدن شما اثر می گذارند.
آنها می توانند بر گرسنگی، هورمون ها و تعداد کالری هایی که می سوزانید، تاثیرات بسیار متفاوتی داشته باشند.
خبر خوب این است که هزاران غذای رژیمی وجود دارد که سالم هستند، طعم خوبی دارند و می توانند به شما در برنامه کاهش وزن کمک کنند. از فروشگاه های مواد غذایی بازدید کنید تا شاهد تعداد بسیاری از مواد غذایی کم کالری، کم چربی و ... باشید.
خوردن غذاهای طبیعی تر و غذاهای کمتر فرآوری شده، معمولا یک گزینه تغذیه ای بهتر برای استفاده به عنوان غذای رژیمی است.
به طور مثال:

استفاده از سس های سبک و کم چربی

یکی از گزینه ها این است که خودتان با استفاده از پودر کم کالری، و ترکیب آن با سرکه بیشتر از روغن، و همچنین کمی آب، یک سس مطلوب و خوشمزه بسازید.
تقریبا نیمی از سس های سالاد که در قفسه های مواد غذایی مشاهده می کنید از کالری و یا چربی زیادی تشکیل شده اند. اگر از طعم دهنده های بدون کالری و طبیعی سالاد استفاده کنید، به راحتی می توانید از سالاد خود لذت ببرید و یا ساندویچ های سبک را همراه با سس های کم کالری امتحان کنید.


استفاده زیاد از نوشیدنی ها

در میان نوشیدنی ها هنوز آب بهترین گزینه است، اما اگر چیزی بیشتر از آن می خواهید، می توانید گزینه های تقریبا بدون کالری را امتحان کنید؛ مانند آب های طعم دار، پودرهای بدون کالری برای مخلوط کردن به آب بطری، چای سبز ؛ قهوه؛ آب گازدار؛ یا نوشیدنی های رژیمی.


استفاده از غلات صبحانه

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که صبحانه می خورند وزن خود را بهتر از افرادی که از غذای صبح صرف نظر می کنند، کنترل می کنند. روز خود را با یک کاسه دانه غلات کامل، سالم شروع کنید ، میتوانید به همراه آن از لبنیات کم چرب و میوه برای مغذی تر شدن صبحانه ی خود استفاده کنید.
همچنین استفاده از فیبر و پروتئین مانند گوشت، بلغور جو دوسر و ... نیز برای تهیه ی این غذای رژیمی، مغذی و سالم مفید خواهد بود.


استفاده از پروتئین های کم چرب

پروتئین کم چرب و بدون چربی برای استفاده به عنوان غذای رژیمی اهمیت دارد، زیرا به شما کمک می کند احساس سیری طولانی تری داشته باشید. منابع عالی پروتئین کم چرب شامل تخم مرغ ، مرغ بدون پوست، انواع لوبیا، آجیل، میگو ، فیله های ماهی، فیله ی گوشت گاو و گوسفند و ... هستند.
هنگام انتخاب گوشت، برای کاهش کالری آن، تمام چربی های قابل مشاهده را حذف کنید و از گوشت پاک شده و بدون چربی استفاده کنید.


استفاده از دانه های کامل

بیشتر دانه های جامد منبع خوبی از فیبر هستند که به شما کمک می کند تا معده ی شما را پر کند. به طور مثال یکی از دانه های مفید برای رژیم غذایی، پاپ کورن بدون چربی است که احساس سیری بسیار زیادی ایجاد می کند و خود به تنهایی یک غذای رژیمی محسوب می گردد.

استفاده از میوه ها

استفاده از میوه ها میل به مصرف شیرینی را برآورده می کند اما کالری کمی دارد. مصرف میوه های تازه، منجمد، کنسرو شده و میوه های خشک به صورت ساده و یا اضافه کردن آنها به غلات، ماست، و یا نوشیدنی میتواند رژیم غذایی شما را متنوع تر و جذاب تر کند.
میوه های کامل به دلیل اینکه حاوی فیبر زیادی هستند گزینه های بسیار مناسبی به عنوان غذای رژیمی می باشند، اما شما می توانید آب میوه ها را نیز انتخاب کنید، البته باید مطمئن شوید که صد در صد طبیعی و بدون افزودنی است، و در وعده های کوچک از آنها لذت ببرید.


استفاده از سبزیجات

سبزیجات مخلوط شده مانند هویج ریز ریز شده، چغندر بخار پز شده و بروکلی خرد شده به عنوان سالاد های سریع و مغذی گزینه ی مناسب دیگری برای غذای رژیمی است. همچنین می توانید از سبزیجات یخ زده موجود در فروشگاه ها نیز استفاده کنید. سبزیجات کنسرو شده هم گزینه دیگری هستند؛ فقط برای کاهش میزان نمک آنها را به طور کامل شستشو کنید. به عنوان میان وعده، میتوانید بسته های ترکیبی از سبزیجات مختلف را به همراه خود داشته باشید.